Hirdetési kiadások megtérülése (ROAS)
ROAS jelentése, mi az a ROAS?
A ROAS jelentése a hirdetési kiadások megtérülésének rövidítése. Ez egy olyan mutató, amely segít a marketingeseknek megérteni, hogy mely kampányok és hirdetések működnek (és melyek nem), azáltal, hogy méri, hogy mennyi bevételt szerzett a költségkeret elköltött összegéhez képest.
A ROAS-t általában arányként fejezik ki, és minél magasabb ez az arány, annál jobban teljesített a kampány.
Tegyük fel tehát, hogy 600.000 Ft-ot fektetett be hirdetési kiadásokra egy kampányba, amely 1.200.000 Ft bevételt eredményezett – a ROAS így 2:1 lenne, ami azt jelenti, hogy minden egyes forint hirdetési kiadás után 2 Ft bevételre tett szert. Ennek számítása a következőképpen nézne ki:
1.200.000 Ft (bevétel) / 600.000 Ft (hirdetési kiadás) = 2 Ft vagy 2:1 (ROAS), ami a beállítások során százalékosan 200%-nak felel meg, ez később kampány teljesítésénél válik igen fontossá.
ROAS jelentése egy fiókban
Példaként itt van egy fiók, amiben jól látható az említett százalék is, amely a ROAS tényleges értékét mutatja:
A hirdetési kiadások alacsony vagy magas megtérülése gyakran jó mutatója a kampány általános teljesítményének és jövedelmezőségének, és segít a kampányköltésekkel és a médiaforrások diverzifikációjával kapcsolatos döntések meghozatalában.
Ennek ellenére a teljesítmény teljes megértéséhez más mutatókat is figyelembe kell venni, például a CPA-t ,de erről az alábbiakban bővebben fogunk beszélni.
Röviden, a ROAS olyan, mint a ROI, de kifejezetten olyan kampányok számára, amelyek forgalmat irányítanak a webáruházukhoz.
Miért számít a ROAS?
A ROAS jelentése azért fontos, mert segít megválaszolni a nagyon alapvető (és alapvető) kérdést: „Valóban működnek-e az marketinges erőfeszítéseim?” és eligazítja a döntéshozatalt, hogy hová fektessen be nagyobb költségvetést, és hol csökkentse.
Például, ha olyan kampányt futtatott, amely kiváló minőségű felhasználókat biztosított, akik jelentős bevételt generáltak az webáruházban, de valójában többet fizetett, mint amennyit ezektől a felhasználóktól kapott, akkor ez a kampány nem tekinthető sikeresnek – és pontosan ez az, amit a ROAS segít meghatározni.
Érdemes a ROAS-t néhány különböző szinten megvizsgálni, a hirdetési költségkeret és a platform-specifikus kampányok madártávlati nézetétől egészen egyetlen kampányig, hirdetéskészletig, hirdetésig, sőt kreatívig, attól függően, hogy milyen típusú betekintést szeretne nyerni. .
Mellékes megjegyzés: Még egy részleges ROAS is igazán értékes lehet, különösen, ha prediktív elemzést is alkalmazunk. Tegyük fel például, hogy úgy találja, hogy azok a felhasználók, akik a 3. napon költségük 50%-át vagy többet generálnak, nagy valószínűséggel nyereséges felhasználókká válnak a 30. napon. Ezzel a betekintéssel levághatja a gyengén teljesítő hirdetéskészleteket, hogy a ROAS pozitív maradjon.
Azonban bár a ROAS önmagában egy erőteljes mérőszám, nem árulja el a teljes történetet, és a teljesítmény valódi megértéséhez olyan mutatókat is meg kell vizsgálnia, mint a CPA, az ARPU és az LTV.
Mindezek a mutatók együtt segítenek jobb döntéseket hozni a jövőbeli költségvetéssel, marketingstratégiával és még a termék ütemtervével kapcsolatban is.
Szerencsére a ROAS könnyen kiszámítható – csak használja ezt a képletet.
Az eredményt százalékban fejezzük ki. Ha például 100.000 Ft-ot költ egy hirdetési kampányra, és 200.000 Ft nyereséget ér el, a ROAS 200% lesz (100% a fedezeti pont – erről később).
Természetesen negatív ROAS-t is eredményezhet. Ha például 100.000 Ft-ot költött a hirdetésére, és csak 50.000 Ft bevételt generált, a ROAS 50%.
A negatív ROAS azt jelenti, hogy ideje újraértékelni a kreatívokat és a marketingcsatornákat, hogy feltárja, hol van a probléma, és ennek megfelelően optimalizálni kell.
Mik a ROAS használatának előnyei és hátrányai?
A ROAS egyértelműen hasznos mutató, de nem tökéletes. Nézzünk egy kicsit mélyebbre a pozitívumokban és a negatívumokban.
A ROAS használatának előnyei
A ROAS szinten tartása jelentős előnyökkel járhat marketingkampányai számára. Íme néhány módszer, amellyel segíthet:
- Válassza ki a legjobb csatornát. A legtöbb kampány több csatornát használ, például e-mailt, közösségi médiát és otthonon kívül. Ha az összes csatornáján méri a ROAS-t, láthatja, hogy melyik hoz a legtöbb pénzt – lehetővé téve, hogy ezekre összpontosítson, és csekély jutalomért elhagyja azokat, amelyek kimerítik a költségvetést.
- Optimalizálja hirdetéseit. A különböző hirdetési kreatívok ROAS-jának összehasonlításával megállapíthatja, hogy mely szavak és képek hatnak leginkább közönségére. Ezután adjon nekik többet abból, amit szeretnek.
- Könnyítse meg a jelentéstételt. Sok vállalkozás kedveli a ROAS-t az egyszerűsége miatt: megjelennek a hirdetések, és bejön a pénz. Ez egy gyors pillanatkép, amelyet még a nem marketingszakemberek számára is egyszerű elmagyarázni.
- Vegye ki a találgatásokat. Miután meglátta, mi működik és mi nem, ezt a betekintést felhasználhatja a jövőbeli marketingstratégiák és kampányok kialakítására. Az okosabb tervezéssel pénzt takarít meg, és gyorsabban hoz eredményt. Ráadásul könnyebben megindokolhatja elképzeléseit a vezetőség felé, ha rendelkezik a biztonsági mentéshez szükséges adatokkal.
Egy figyelmeztetés: attól, hogy valami működött a múltban, nem jelenti azt, hogy mindig is működni fog! Tehát bár a ROAS hasznos útmutató a kampányteljesítményhez, ez nem egyszeri eset – mindig folytassa a tesztelést és a mérést.
A ROAS használatának korlátozásai
Természetesen önmagában egyetlen mérőszám sem ér véget – még egy olyan erősnek is, mint a ROAS, megvannak a maga hátrányai. Íme néhány, amiről tudnia kell.
- Rövid távra koncentrál. Természetesen beállíthatja azt az időskálát, amelyre vonatkozóan mérni szeretné a ROAS-t, de az általában viszonylag rövid. Ez azért van, mert Ön olyan viselkedést mér, amely közvetlenül kapcsolható egy adott hirdetéshez. A hosszabb távú bevételek megértéséhez meg kell vizsgálnia az ügyfél élettartamra vetített értékét ( LTV ).
- Nem látod a nagyobb képet. Hirdetései nem léteznek légüres térben: lehet, hogy ez egy Facebook-hirdetés, amelyre valaki végül rákattint, de lehet, hogy korábban látott plakátot, elolvasott egy véleményt, vagy megbökte egy barátja. Vagy talán már ismerik és kedvelik a márkáját. A reklámozás csak egy része a marketingmixnek, így nehéz bizonyítani, hogy a megtérülés teljes mértékben az egyetlen hirdetésre fordított kiadásoknak köszönhető.
- Nem mutatja a hangerőt. Viszonylag kevés ügyféllel érhet el pozitív ROAS-t. Talán éppen egy nagyon olcsó kampányt futtatott, így a bevétele ehhez képest magasnak tűnik. De mennyivel lehetne magasabb, ha sikerült volna több ügyfelet vonzania?
Végül érdemes megfontolni, hogy az adatvédelmi szabályok hogyan befolyásolják a ROAS-t. Az iOS14 utáni korszak fokozott adatvédelem minden bizonnyal megnehezítette ennek a mérőszámnak a kezelését: az adatok széttöredezettebbé váltak a hálózatok között, ami bonyolultabbá teszi a hozzárendelést, és a pontosság sem garantált.
Kiegyenlítő ROAS
Leírtuk a pozitív és negatív ROAS-t, de van egy másik kifejezés, amit tudnia kell. A nullszaldós ROAS az a pont, ahol fedezi a hirdetési költségeit: nem hozott nyereséget, de nem is veszített pénzt.
A nullszaldós ROAS egy hasznos viszonyítási alap a hirdetési kiadások megfelelő szinten tartásához, és bizonyos esetekben lehet, hogy csak erre kell törekednie. Ha például figyelemfelkeltő, Brand bevezető kampányt futtat, akkor nem számíthat arra, hogy a hirdetések hatalmas eladásokat generálnak. De ha a bevétel növelése érdekében hirdet, magasabb célt tűzhet ki.
A következő képlet segítségével számíthatja ki a nullszaldós ROAS-t, százalékban kifejezve:
Megtérülési ROAS = 1 / átlagos haszonkulcs %
(Az átlagos haszonkulcs kiszámításához vegye ki a rendelés átlagos értékét, és vonja ki az átlagos rendelési költségeket. Ezután fordítsa ezt százalékossá:
Átlagos haszonkulcs % = átlagos haszonkulcs / átlagos rendelési érték x 100.)
Tegyük fel, hogy alkalmazásának előállítása ügyfelenként átlagosan 3000 Ft-ba kerül, Ön pedig 5000 Ft-ért ad el – átlagosan 2000 Ft nyereséget ér el minden egyes eladáson.
Az Ön átlagos haszonkulcsa 2000/5000 x 100 = 40%.
Ekkor a fedezeti ROAS értéke 1/40% = 250%.
Ez az a szint, amelyen a hirdetési kampánya megtérül.
ROAS kontra egyéb mutatók
Ismeri a ROAS értékét a ROI-ból? Rengeteg marketingmutató áll rendelkezésre, és a betűszavak egész ábécéje, ezért könnyen összezavarodhatunk. Vágjuk át a zsargont, hogy megtudjuk, miben különböznek a kifejezések, és hogyan működnek együtt.
ROAS kontra ROI
Mind a ROAS, mind a ROI (befektetés megtérülése) segít megérteni, hogy kampánya sikeres volt-e vagy sem, de a hasonlóságok itt véget is érnek.
A ROI először kiszámítja a hirdetési kampány teljes költségét . Ez nem csak magának a hirdetésnek a költségét foglalja magában, hanem minden egyéb kapcsolódó erőforrást is, például IT-t, szoftverköltségeket, tervezést és terjesztést. Ezután megvizsgálja a nyereséget, és felméri a kampány teljes befektetésének megtérülését.
A különbség az, hogy a ROAS pusztán a hirdetési kampányra fordított közvetlen ráfordításból származó nyereségre összpontosít . Ez nem veszi figyelembe a többletköltségeket, csak a hirdetés elhelyezésének költségét és azt, hogy mennyi pénzt termelt ennek közvetlen eredményeként.
Míg a ROI-t széles körben használják az üzleti életben és a funkciókban, a ROAS egy tiszta marketingfogalom, és kampánya sikerének megértésének alapja.
ROAS kontra CAC
Az Ön ügyfélszerzési költsége (CAC) azt mutatja meg, mennyibe kerül egy új fizető ügyfél megszerzése. Ezt úgy számíthatja ki, hogy elosztja a kampány teljes költségét a fizető ügyfelek számával.
Például, ha 200.000 Ft-ot költött egy kampányra, és 100 ügyfelet szerzett, a CAC ügyfelenként 2000 Ft lesz.
A CAC és a ROAS egyaránt méri a kiadások eredményét, de a CAC az Ön által megszerzett ügyfelek számán alapul – függetlenül attól, hogy értékesnek bizonyulnak-e vagy sem. A ROAS segítségével láthatja, hogy ezek az ügyfelek mekkora bevételt hoztak Önnek.
A ROAS vizsgálata segíthet abban, hogy értékes ügyfeleket szerezzen , és erőfeszítéseit a megfelelő helyekre összpontosítsa.
ROAS vs. eCPA
Az eCPA a tényleges műveletenkénti költség, és a kampány tényleges eredményeit méri költségszempontból. Ha például 1.000.000 Ft-ot költ egy hirdetési kampányra, és 400 műveletet (például árajánlatot) kap, az eCPA 2500 Ft.
Míg a ROAS és az eCPA egyaránt pénzben értékeli a kampány sikerét, a teljes generált bevételt nem veszik figyelembe a „műveletekben”, csak az előfordulások számát.
Az eCPA-nak ott kell lennie a ROAS-val a legfontosabb kampánymutatók listáján. Ha a ROAS alulteljesít, és az eCPA a cél alatt van (ez azt jelenti, hogy többet fizet, mint amennyit fizetni szándékozott egy műveletért), akkor a lehető leggyorsabban optimalizálnia kell, hogy kampánya visszatérjen a pályára.
ROAS vs. CTR
A CTR az átkattintási arányt jelenti, és úgy számítják ki, hogy a kattintások számát elosztják a megjelenített megjelenítések számával.
Mivel a magas CTR jó mutatója annak, hogy hirdetése rezonált a közönség körében, ezt néha annak mérésére használják, hogy egy kreatív mennyire volt sikeres a cselekvés (kattintás) ösztönzésében.
A CTR eltér a ROAS-tól, mivel csak a kampány kreatívjáról ad jelzéseket, nem pedig a kampány teljes teljesítményét.
Milyen a jó ROAS, ROAS jelentése?
Ez egy ősrégi kérdés a marketingesek körében világszerte. Az őszinte válasz az, hogy nincs válasz.
A legfontosabb, hogy ne feledje, hogy a jó ROAS pozitív ROAS. És időbe telhet, néha hónapokba is telhet, amíg egy felhasználóból vagy kampányból profitot termel.
De ami egy szervezet számára jó ROAS, az aggodalomra adhat okot egy másik szervezet számára, a céloktól függően.
A jó ROAS a hirdetési platformtól függően is változik. Kutatások például azt mutatják, hogy a cégek általában 6-10-szeres (más szóval 600-1000%-os) megtérülést érnek el a Facebook-hirdetéseken. Ezzel szemben a Google Ads esetében az átlagos ROAS 500% körüli.
Ezek a számok lenyűgözően hangzanak, de ne feledje, ezek csak átlagok. Nincsenek iparág, vállalatméret vagy közönség szerint lebontva, ezért ne essen pánikba, ha a saját eredményei másképp néznek ki!
ROAS jelentése, mi az a cél-ROAS?
A cél-ROAS egy olyan ajánlattételi stratégia, amelynek célja egy meghatározott (felhasználói) érték elérése. Ez azt jelenti, hogy a kampányra elköltött minden egyes dollárhoz beállít egy célrendelési értéket.
Más Adwords ajánlattételi kampányokkal ellentétben, ahol a Google algoritmusok és automatizált folyamatok segítségével szabályozza az ajánlatot, a cél-ROAS-hoz saját ajánlattételi stratégiára van szükség, mivel nincs szabványos verzió.
Egyes ágazatok esetében a célzott ROAS hasznos eszköz lehet: például az e-kereskedelem, ahol az alkalmazáson belüli vásárlások ösztönzése a cél. Ne feledje azonban, hogy a célzott ROAS eléréséhez minimális számú konverzióra van szükség (a Google legalább 15 konverziót javasol az elmúlt 30 napban ugyanabban a kampányban). Ezek nélkül nehéz lesz a Google számára elérni a kívánt célt.
Kilenc módszer a ROAS javítására
A marketingszakember célja mindig a bevétel és a konverziók növelése. Lássunk tehát néhány módszert a ROAS javítására.
1. Állítson be viszonyítási alapokat
Ahhoz, hogy megtudja, mi legyen a cél, először meg kell értenie, mi minősül jó ROAS-nak, és ezt kell viszonyítási alapnak beállítania . Az egyes kampányok és csatornák alaphelyzetének ismerete segíthet kiemelni, hol volt sikeres, és mintaként szolgálhat a jövőbeli kampányokhoz.
2. Tesztelj és tanulj
A jó ROAS elérése számos tényezőtől függ, ezért fontos tesztelni, hogy mely kampányok, kreatívok és csatornák biztosítják a legjobb eredményeket és a legértékesebb felhasználókat. Használja az A/B tesztelést, hogy kísérletezzen különböző kreatívokkal, elhelyezésekkel és célzási stratégiákkal.
3. Optimalizálja céloldalait
Ha hirdetéseire sok kattintás érkezik, de a ROAS továbbra is makacsul alacsony, akkor alaposan nézze meg, hogy a hirdetések hova viszik az embereket. A nyitóoldal világos és vonzó? A megjelenés és a hangulat összhangban van a hirdetéssel? Gyorsan betöltődik az oldal? Egyértelműek a cselekvésre való felhívások?
Rengeteg finomítást végezhet annak érdekében, hogy a felhasználók zökkenőmentesen haladjanak végig a vásárlás során.
4. Csökkentse hirdetése költségét
Nyilvánvalónak tűnhet, de az egyik módja annak, hogy nagyobb megtérülést érjen el, ha csökkenti a kiadást. Ezt minőségi pontszámának javításával teheti meg. A jobb minőségi pontszám magasabb rangú hirdetéseket eredményez, és ezáltal alacsonyabb kattintásonkénti költséget ( CPC ) eredményez.
A kulcsszavak a költségeket is befolyásolják. A legnépszerűbb kifejezések helyett keressen hosszú farkú, long tail kulcsszavakat, vagy azokat, amelyek jobban megcélozzák a rést.
Kizáró kulcsszavakat is bevezethet, amelyek segítenek kizárni azokat a felhasználókat, akik esetleg az Ön által hirdetetthez hasonló terméket keresnek, de nem pontosan azt.
Például a webáruházban téli ajánlat található sálakra. Kizárhatja azokat a felhasználókat, akik téli kesztyűt keresnek, mivel valószínűleg figyelmen kívül hagyják a hirdetést, és csökkentik a CTR-t. Ami még rosszabb, előfordulhat, hogy rákattintnak a hirdetésére, és rájönnek, hogy az nem releváns számukra, és továbblépnek, pénzbe kerülve a kattintásért, és semmit sem adnak cserébe.
5. Ismerje meg közönségét
Végezzen alapos ügyfélkutatást, hogy megtudja, hol vannak az ideális ügyfelei, mikor vannak online, és mi érdekli őket. Ha tudja, hogy ők szüleik, akik például a Facebookon követik az étellel kapcsolatos tartalmakat, akkor jó eséllyel érdeklődni fog pl. a családi receptalkalmazása.
Ha gondosan igazítja üzenetét a közönségéhez, akkor több konverziót érhet el, és nem fog pénzt pazarolni a rossz csatornákra.
6. A bevétel növelése érdekében vonja be újra a nagy értékű felhasználókat
Az újbóli elköteleződés olcsóbb, mint az UA, és akár ingyenes is lehet, ha saját csatornáit használod. Ha van egy csoportja olyan felhasználóknak, akik magas ROAS-t értek el, akkor fontos, hogy ismét bevonja őket, és ösztönözze őket az újravásárlásra.
Ennek egyik módja egy korlátozott idejű ajánlat. Így úgy érzik, jó üzletet kapnak, valamint megbecsülik és megbecsülik a felhasználókat.
7. Licitáljon okosabban
Kísérletezzen különböző ajánlattételi stratégiákkal, hogy megtalálja a legköltséghatékonyabb megközelítést. Pénzt takaríthat meg, ha módosítja maximális ajánlatát, automatikus ajánlattételt használ, vagy különböző ajánlatokat állít be asztali számítógépekre és mobileszközökre.
8. Használjon prediktív elemzést
Ha tudja, hogy a legértékesebb felhasználói hogyan szereznek bevételt életük során alkalmazás használatával, az a ROAS optimalizálása révén megváltoztathatja a helyzetet. Ha össze tudja kapcsolni a csatorna korai műveleteit a jövőbeni bevételszerzéssel, jelentősen javíthatja ROAS-át.
Ha például úgy találja, hogy azok a felhasználók, akik a játék első 24 órájában teljesítik a játékod 10. szintjét, nagy valószínűséggel alkalmazáson belüli vásárlásokat hajtanak végre, akkor ezeket az adatokat felhasználhatod a kampány optimalizálására 24 óra elteltével, ahelyett, hogy tovább várnál. jeleket később a tölcsérben. Így csökkentheti a pazarlást és elérheti bevételi céljait.
9. Lásd a nagyobb képet
Ha az ügyfelek kiesnek a pénztárhoz vezető úton, vizsgálja meg, miért. Túl magas az ára? Túl sok információt kérsz? Zavaros a folyamat? Tekintse meg a hirdetéseken túl, hogyan optimalizálhatja a teljes ügyfélutat.
Összefoglalás
- A ROAS az egyik legfontosabb mérőszám a marketingszakemberek számára. A nagy értékű felhasználók nem sokat jelentenek, ha többet fizettek megszerzésükért, mint amennyit az alkalmazáson belül költöttek.
- A ROAS azonban nem tud mindent elmondani – használja más mutatókkal, például a ROI-val, CAC-vel, CTR-rel és eCPA-val együtt.
- A jó ROAS a vállalatától és az Ön által használt platformtól függ, de pozitívnak kell lennie. Ne feledje, hogy a pozitív ROAS elérése egy kampányban hónapokig tarthat.
- A nullszaldós ROAS hasznos viszonyítási alap annak biztosítására, hogy fedezze hirdetési tevékenysége költségeit.
- A bevétel korai jelzései lehetővé teszik a részleges ROAS mérését, hogy segítsen megérteni, hogy jó irányba halad-e, és hogyan optimalizálhatja kampányát.
- A ROAS javításához lebilincselő tartalomra és zökkenőmentes ügyfélútra van szüksége. Fontolja meg a hirdetési költségek csökkentésének módjait is, például az ajánlattételi és kulcsszóstratégiák finomításával.